وبلاگنویسی طلاب، چرایی و چگونگی-2/ وبلاگ به عنوان یک رسانه برای مبلغان مذهبی |
گروه وبلاگ: در بخش آغازین بررسی وبلاگهای طلاب در فضای مجازی، از مزایای فضای مجازی و ضرورت فعالیت مبلغان مذهبی در این فضا بحث کردیم، در ادامه به بررسی وبلاگ به عنوان یک رسانه برای مبلغان میپردازیم. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، با توجه به رواج استفاده از اینترنت و فضای مجازی در جامعه و به ویژه در میان جوانان، روحانیت باید به فضای مجازی روی آورد و با زبانی متناسب این فضا، به فعالیت بپردازند. زمینه های گوناگون فعالیت در فضای مجازی : مبلغان مذهبی میتوانند در سه عرصه در فضای مجازی به تبلیغ و آموزش معارف اسلامی بپردازند: سایتها، وبلاگها و چترومها. سایتها به دلیل فضای رسمی و وابستگی به مؤسسات و شخصیتهای بزرگ، معمولاً دارای اعتبار بیشتری هستند و به عنوان پایگاههای مرجع مورد استفاده قرار میگیرند. همین ویژگیها موجب گشته که سایتها، بیشتر در زمینه آموزش معارف اسلامی کارکرد مناسبی پیدا کنند و جنبه تبلیغی کمتری داشته باشند. چرا که معمولاً در سایتها تعامل کمتری بین تولیدگر و مخاطب وجود دارد و نگاه تولیدگر به مخاطب، نگاه از بالاست که میتواند قدرت تبلیغی پیام را کاهش دهد. اما چت کردن و وبلاگنویسی، به دلیل فضای تعاملی بیشتر و زبان ساده و صمیمی مورد استفاده گردیده و میتواند مانند تبلیغات چهره به چهره و رودررو عمل کند. که یکی از مؤثرترین شیوههای تبلیغات است. از آنجا که چت مانند گفتوگویی دو نفره و گاه چند نفره است، میتواند قدرت اقناعی بسیار بالایی داشته باشد، اما عمومی بودن وبلاگ و ماندگاری آن، امتیازات ویژهای را برای این رسانه ایجاد میکند. همانطور که پیش از این بیان شد، این مقاله در ابتدا سعی دارد به بررسی ویژگیهای وبلاگ و فرصتهای تبلیغی آن بپردازد. وبلاگ عرصه¬ی مناسب تبلیغات مذهبی : «وبلاگ»، یک صفحه وب شخصى با قابلیت دستیابى عموم کاربران به آن است. اولویت استقرار و یا نشر مطالب در وبلاگ، بر اساس یک ساختار زمانى شکل مىگیرد. خوانندگان وبلاگها همواره در ابتدا جدیدترین مطلب منتشر شده را مشاهده میکنند. وبلاگها در سالهای اخیر با استقبال فوقالعاده جوانان ایرانی مواجه شدهاند به گونهای که وبلاگهای فارسی زبان توانستهاند رتبه چهارم را در میان سایر زبانها کسب کنند. شاید بتوان گفت ویژگیهای خاص وبلاگ عامل این استقبال بالا باشد و همین ویژگیها و استقبال بالای از وبلاگها است که توانسته، این رسانه را به فضای مناسبی برای مبلغان مذهبی، تبدیل کند. «دیوید واینر»، از پیشگامان وبلاگنویسى در توصیف ویژگىهاى وبلاگ چند نکته را بیان مىکند: • شخصى است؛ یعنى توسط یک فرد نوشته مىشود، نه توسط یک سازمان. به همین دلیل، در این رسانه ویرایش و سانسور مطالب وجود ندارد و همین موضوع موجب گشته که بسیاری از افراد، مطالب وبلاگها را حقیقیتر از رسانههایی با دروازهبانی اخبار بدانند. • بر روى اینترنت است؛ یعنى جایى چاپ نمىشود و مىتوان آن را با هزینه بسیار کم، مرتباً روزآمد کرد. ضمن اینکه براى خواندنش داشتن یک نرمافزار مرورگر کافى است. • منتشر مىشود؛ بدین معنا که نوشتههاى خام طى یک روند خودکار، در قالبهاى پیش ساخته ریخته مىشود و بالقوه در دسترس همه قرار مىگیرد. • بخشى از یک اجتماع است؛ یعنى مربوط به دستهاى از افراد است که علاقه مشترکى دارند و به خاطر آن بهطور مجازى دور هم جمع شدهاند.( به نقل از شمس ) البته علاوه بر ویژگیهای فوق میتوان به نکات دیگری نیز اشاره کرد: زبان و شیوه نگارش وبلاگها، ساده، صمیمی و خودمانی است و شاید بتوان گفت یکی از عوامل گرایش جوانان به وبلاگها، همین زبان دوستانه و غیررسمی آن میباشد. علاوه بر زبان دوستانه و صمیمی ، امکان اظهار نظری که در وبلاگها در نظر گرفته شده است، موجب میشود که مخاطب به راحتی وارد تعامل با وبلاگنویس شود. همچنین سادگی وبلاگها و رایگان بودن آنها موجب شده که هر کسی بتواند به راحتی وبلاگی برای خود ایجاد کند. این امکان، علاوه بر تنوعی که در محتوا و نوع وبلاگها به وجود آورده است، باعث میشود که مخاطب احساس کند، وبلاگنویس نه از موضعی برتر، که در جایگاهی برابر با مخاطب، به برقراری ارتباط با او میپردازد. و همین امر تمایل مخاطب به تعامل بیشتر را، به دنبال خواهد داشت. از میان این ویژگیها آن چه قدرت تبلیغی و اقناعی وبلاگ را بالا میبرد، همان زبان صمیمی و دوستانه ، تعامل بالا، و عدم نگاه از بالا به مخاطب میباشد، که پذیرش کلام مبلغ را برای مخاطب راحت میکند. همانطور که پیش از این بیان شد، بیشترین کاربران وبلاگها جوانان هستند، که شاید بتوان گفت، به دلیل ویژگیهای روحی و روانی این مقطع سنی، چندان پذیرای توصیهها و نصایح نمیباشند، چرا که نسل جوان، میخواهد استقلال رای داشته باشد و مشورت و نصیحت نسل پیش را به عنوان مانعی در برابر خویش میپندارد. (مددپور، 1382) اما همین جوانان بسیار تحت تأثیر گروههای همسالان خویش قرار دارند. با توجه به این موضوع و نگاهی به سیره و سنت انبیا و ائمه که در هر عصری متناسب با زبان و شرایط حاکم بر همان دوره به تبلیغ میپرداختند، میتوان گفت که مبلغان مذهبی برای هرچه مؤثرتر بودن در این فضا، باید با زبانی صمیمی و دوستانه و بهطور غیر مستقیم، به ترویج معارف و آموزههای اسلامی بپردازند. با توجه به غیر مرکزی بودن فضای مجازی، فرد محور بودن فضای وبلاگ و ناشناس بودن بسیاری از وبلاگنویسان، تعیین اولین طلبه وبلاگنویس و آغاز وبلاگنویسی طلاب، ممکن نیست. اما منبر نت، که از پیشگامان وبلاگنویسی طلاب است، معتقد است که شروع وبلاگنویسی طلاب همزمان با ورود وبلاگنویسی به ایران است. اما شاید بتوان گفت که رشد و گسترش فعالیت وبلاگنویسان طلبه، در دو سال اخیر شتاب بیشتری به خود گرفته است. با نگاهی اجمالی به وبلاگهای طلاب، چنین به نظرمیرسد که علیرغم زمینهی مناسبی که این رسانهی جدید، برای مبلغان فراهم کرده، اما وبلاگنویسی طلاب چندان موفق نبوده است. شاید بتوان گفت اصلیترین دلیل عدم موفقیت وبلاگهای طلاب، به دلیل نا آشنا بودن این وبلاگنویسان، با ظرفیتها و ویژگیهای عام فضای مجازی و ویژگیهای خاص فضای وبلاگ، که پیش از این بدانها اشاره شد، میباشد. چگونگی وبلاگ¬نویسی طلاب: پس از بررسی برخی از وبلاگهای طلاب، میتوان مهمترین مشکلات این وبلاگها را، چنین بیان کرد: • کم توجهی به ظاهر و قالب • استفاده از زبان رسمی و غیر صمیمی • ارتباط وبلاگنویسان با طیف خاصی از مخاطبها • به روز نبودن وبلاگها و کوتاهی عمر آنها • تک زبانه بودن وبلاگها کم توجهی به ظاهر و قالب: توجه به این مشکلات، ادعای نگارنده را مبنی بر عدم آشنایی وبلاگنویسان طلبه، با ویژگیهای فضای مجازی و وبلاگ، و در نتیجه عدم استفادهی مناسب و به خدمت گرفتن این ویژگیها در راه اهداف مورد نظر و تبلیغات دینی، تائید میکند. بسیاری از وبلاگهای مربوط به طلاب، از قالب مناسب و جذاب بیبهرهاند. گرچه باید گفت که فعالیتهای دفتر توسعه وبلاگ دینی، توانسته است تا حدی طلاب وبلاگنویس را در زمینههای فنی و به ویژه طراحی قالب و لوگوی مناسب یاری رساند، اما از آنجا که در فضای اینترنت، به دلیل وجود لینکهای بیشمار و جستجوهای شبکه، مخاطبان گذری و اتفاقی، آمار بالایی دارند و در اولین برخورد کاربر با صفحهی وبلاگ، ظاهر وبلاگ میتواند تأثیر زیادی در جذب مخاطب به خواندن مطالب وبلاگ و یا بستن صفحه داشته باشد، برای جذب مخاطبان گذری باید توجه بیشتری به ظاهر وبلاگ داشت. علاوه بر قالب زیبا، استفاده از فونت مناسب، تصاویر، عنوان جالب و ... میتواند در جذب مخاطبان گذری مؤثر باشد. استفاده از زبان رسمی و غیر صمیمی: در بسیاری از وبلاگهای طلاب، از زبانی رسمی و غیر صمیمی استفاده میشود . یکی از این وبلاگنویسان در توجیه این موضوع چنین بیان کرد که : «وبلاگهای طلاب، از نوع وبلاگهای تخصصی است و لازمهی این امر، زبان تخصصی آنها میباشد.» این در حالی است که باید گفت که پس از رشد و فراگیری وبلاگنویسی، شاهد رواج انواع گوناگونی از وبلاگها بودهایم ، وبلاگهای خاطرات، وبلاگهای تجاری، وبلاگهای تخصصی، وبلاگهای خبری و ... اما از آنجا که وبلاگ، با فلسفهی ارائهی حرف معتبر، صادقانه و صمیمانه آغاز به کار کرده است و یکی از ویژگیهای خاص فضای وبلاگ، زبان ساده و صمیمی آن میباشد جدای از نوع وبلاگ، باید به زبان صمیمی و غیر رسمی توجه داشت. البته تخصصی بودن وبلاگهای طلاب، به تعداد بسیار محدودی از وبلاگهایی که به موضوعات خاص فقهی، کلامی، اعتقادی و ... میپردازند، مربوط میشود اما زبان غیر صمیمانه در وبلاگهای غیر تخصصی طلاب نیز دیده میشود. در حالی که اگر هدف از وبلاگنویسی طلاب، تبلیغات آموزهها و معارف دینی باشد، زبان صمیمی و دوستانه یکی از لازمههای این فعالیت است. ارتباط وبلاگ¬نویسان با طیف خاصی از مخاطب¬ها: یکی دیگر از مشکلات وبلاگهای طلاب، ارتباط با طیف خاصی از مخاطبها است. شاید بتوان دلیل این مشکل را دو نکته دانست: اول آن که به دلیل محتوای مذهبی وبلاگها، معمولاً مخاطبانی مذهبی جذب این وبلاگها می شوند. به علاوه ممکن است در صورتی که وبلاگنویس در معرفی خود بیان کند که طلبه است، برخی از مخاطبان بالقوه را از دست بدهد. دوم آن که به دلیل ارتباط محدود وبلاگنویسان طلبه با دیگر کاربران و وبلاگنویسان، که معمولاً این افراد محدود هم، دارای تفکرات مذهبی میباشند. در نتیجه میتوان گفت این ارتباط محدود که تنها با افراد مذهبی برقرار میشود، موجب میگردد که یکی از مهمترین ویژگیهای فضای مجازی که دسترسی به حجم بالای کاربران متنوع و گوناگون است، و یکی از امتیازات تبلیغات اینترنتی محسوب میشود ، نادیده گرفته شده و نتوان از این فرصت بهره گرفت. پژوهشگر: نجمه غفاری ریسمانچی |
نظرات شما: نظر
وبلاگنویسی طلاب، چرایی و چگونگی-1/ضرورت فعالیت مبلغان مذهبی در فضای مجازی | ||
گروه وبلاگ:بررسی وبلاگهای طلاب یکی از حوزههای مغفول فضایمجازی دینی محسوب میشد. خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، در سلسله مباحثی به پیگیری و مطرح کردن این حوزه میپردازد. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)،یکی از جنبه های مهم ادیان، آموزش مبانی و احکام دین و تبلیغ آن می باشد و امروزه این جنبه آموزشی و ترویجی دین تأثیر زیادی از رشد و گسترش تکنولوژیهای نوین ارتباطی گرفته است. بهویژه اینترنت با شکستن بعد مکان، این امکان را به ادیان گوناگون دادهاست که بتوانند پیام خود را به اقصی نقاط جهان برسانند و یا بتوانند به راحتی با پیروان خود در هر نقطهای از جهان که باشند ارتباط برقرار کنند، در حالی که این امر هزینهای اندک و سرعتی بالا دارد. اسلام نیز به عنوان یکی از ادیان مهم جهان امروز که خود را دینی جهانی معرفی میکند، می تواند از این فرصت در جهت رشد و گسترش خود در میان ملل گوناگون، بهره جوید. اگر نهادهای مختلف اسلامی با زبان اینترنت آشنا شوند و آن را در جهت اهداف خود به کار گیرند علاوه بر جنبه تبلیغی مذکور میتوانند برای مسلمانانی که در کشورهای مختلف دنیا پراکندهاند، جامعه مجازی یکپارچهای ایجاد کرده و در صورت نیاز به پاسخگویی سؤالات آنها بپردازند. این مقاله ابتدا با مروری به رسانههای سنتی مبلغان مذهبی و توجه به اهمیت آنها، به رشد و گسترش تکنولوژیهای نوین و ویژگیهای آن و فرصتهایی که این رسانههای جدید در اختیار مبلغان قرار میدهد، توجه خواهد کرد. در ادامه با توجه به انواع فعالیتهایی که مبلغان میتوانند در این فضا داشته باشند، که عبارتند از فعالیت در سایتها، وبلاگها و چتروم ها، و با توجه به ویژگیهای خاص وبلاگ، وبلاگ نویسی را به عنوان یکی از راههای مؤثر در زمینه تبلیغ معرفی مینماید. سپس با توجه به رواج وبلاگنویسی طلاب، به عنوان مبلغان مذهبی، با نگاهی آسیب شناسانه به بررسی وبلاگهای طلاب خواهدپرداخت. رسانه های سنتی و اهمیت آن ها : از نظر نگارنده موضوع وبلاگنویسی طلاب، موضوع مهمی است که متاسفانه در ایران چندان مورد توجه قرار نگرفتهاست، در حالی که روزنامهی اینترنتی گاردین آبان ماه سال 1385به موضوع وبلاگنویسی طلاب ایرانی پرداخته و خبرنگار روزنامه لس آنجلس تایمز نیز در بهمن ماه سال 85 در جمع تعدادی از این طلاب وبلاگنویس حاضر شده و به مصاحبه با آنها پرداخته است. یکی از جنبههای مهم هر دین را میتوان نشر و گسترش آموزهها و تبلیغ آن دین برشمرد. ادیان توحیدی و بهویژه اسلام به عنوان یکی از مهمترین این ادیان که داعیه جهانی دارد، به این امر توجه ویژهای نمودهاند و حتی میتوان گفت بعثت انبیا برای تبلیغ و نشر و گسترش معارف الهی بوده است. روحانیان به عنوان متولیان دین در جامعه علاوه بر دینپژوهی و اجرای دین در قالب یک نظام اجتماعی، موظفند به آموزش دین و تبلیغ آن بپردازند.( خاکبازان ) در گذشته تنها شیوهی مورد استفادهی مبلغان مذهبی، بهره مندی از رسانههای سنتی چون مسجد و منبر بوده است، که البته با توجه به اهمیت و اثرگذاری این رسانهها، مسجد و منبر همچنان نقش قوی خود را حفظ نموده اند. نقش مهم این رسانهها را میتوان در بررسی دو جنبش مهم اجتماعی - سیاسی ایران، یعنی انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی، مورد بررسی قرار داد.
مارسل بوازار در کتاب خود " اسلام در جهان امروز" مینویسد: «مسجد عامل نیرومندی در همبستگی و اتحاد مسلمانان جهان است و اهمیت اجتماعی و فرهنگی آن را از این بابت نمیتوان نادیده گرفت.» ( به نقل از فرقانی ، 86،1382) میتوان گفت ویژگیهای خاص مسجد و منبر، موجب شدهاند که این رسانههای سنتی جایگاه والایی پیدا کنند. این ویژگیها عبارتند از: ارتباط حضوری، غیرتصنعی و عمیق با مخاطب، انتقال آگاهی و فراهم ساختن زمینهی تعالی انسان، قابلیت اثرگذاری بر مخاطبان گوناگون اعم از باسواد و بی سواد، مردمی و عمومی بودن مسجد، سهل الوصول بودن و دسترسی آسان به علت تعدد و پراکندگی مساجد، صحت در پیامرسانی و قابلیت اعتماد به آن، عدم وابستگی به مراکز قدرت و ... .(همان، 89 ) اهمیت بالای مساجد در انتقال معارف دینی موجب گشت تا مدتها مبلغان مذهبی به رسانههای دیگر توجه چندانی ننمایند و با تاخیر بسیار متوجه رسانههای جدید شوند. برای مثال می توان به تاسیس شبکه رادیویی معارف در سال 76 اشاره نمود، که با توجه به گذشت نوزده سال از روی کار آمدن حکومتی اسلامی و ایجاد رادیوهای تخصصی گوناگون، تاخیر بسیار زیادی محسوب می شود. همچنین میتوان به ایجاد شبکه قرآن و معارف سیما اشاره کرد که هنوز پوشش کاملی در سطح ایران پیدا نکرده است. ضرورت فعالیت مبلغان مذهبی در فضای مجازی : ورود تکنولوژیهای نوین و بهویژه اینترنت، تحول بزرگی را در زمینهی ارتباطات و به تبع آن تبلیغات و اطلاعرسانی، ایجاد نمود. رشد سریع و پر شتاب این تکنولوژیها موجب گشت به سرعت در زندگی مردم وارد شده و به یکی از منابع اصلی کسب اطلاعات تبدیل گردند. شهید بهشتی (ره) در رابطه با حرکت هماهنگ مبلغان مذهبی با فرهنگ جامعه، معتقد بود زمانی فرهنگ جامعه فرهنگ شنیداری بود و روحانیت در آن زمان بیشتر به سخنرانی میپرداخت اما با گذشت زمان و بالا رفتن سطح سواد در جامعه، فرهنگ خواندن در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان، رواج یافت و روحانیت متوجه شد باید قلم به دست گیرد و با عبارات و الفاظی که متناسب با زمان باشد و درس خواندهها از خواندن نوشتههایشان استقبال کنند، به ایفای نقش خود بپردازند. امروز نیز با توجه به رواج استفاده از اینترنت و فضای مجازی در جامعه و به ویژه در میان جوانان، روحانیت باید به فضای مجازی روی آورد و با زبانی متناسب این فضا ، به فعالیت بپردازند. ویژگیهای فضای مجازی که موجب تحولات بزرگ ارتباطاتی- اطلاعاتی گردیده، میتوان چنین دسته بندی نمود : 1- حافظه مجازی 2- دیجیتالی بودن 3- تعاملی بودن 4- فرامتنی بودن 5- واقعیت مجازی 6- غیر مرکزی بودن . مجموعه این ویژگیها سبب شده است کاربران این فضا، به آسانی و هزینهای بسیار کم به حجم انبوهی از اطلاعات نوشتاری، فیلم، عکس و صدا دست یابند. همچنین این فضا به تولید کنندگان پیام نیز این فرصت را میدهد که تولیدات خود را به سادگی و با هزینهای اندک، در سطحی جهانی، منتشر سازند. این شرایط توانسته است فضای مجازی را به فضای مناسبی برای تبلیغات و آموزش تبدیل کند. همچنین برخی از ویژگیهای مثبتی را که برای رسانهی سنتی چون مسجد ذکر کردیم، در این تکنولوژیهای نوین نیز وجود دارد : گر چه ارتباط چهره به چهره نیست اما در این فضا امکان برقراری ارتباط همزمان بین مبلغان و مخاطبان وجود دارد که به نظر نگارنده تداوم ارتباط مبلغان با مخاطبان و تعامل با آنها، میتواند به شکلگیری ارتباطی عمیق بینجامد. همان گونه که پیش از این بیان شد این فضا زمینهی بسیار مناسبی را در جهت انتقال آگاهی فراهم آوردهاست. اگر در گذشته تنها اطلاعات و آگاهی از طریق کلام منتقل میشد، دراین فضا میتوان حجم بسیار بالایی از اطلاعات را به صورت صوت، تصویر، نوشته و فیلم منتقل کرد. اگر مساجد قابلیت اثر گذاری بر مخاطبان گوناگون اعم از باسواد و بی سواد را داشتند، این فضا میتواند بر مخاطبان گوناگون اثر گذار باشد. اما مخاطبانی که علاوه بر سواد، تا حدی با زبان کامپیوتر و دنیای اینترنت آشنا باشند، اما در عوض، مساجد تنها بر مخاطبانی که آگاهانه و با ارادهی خویش وارد مسجد میشدند، موثر بودند. اما در این فضا مخاطبان تصادفی بالقوهی بی شماری وجود دارد که ممکن است در معرض پیامهای مبلغین قرار گیرند . در نتیجه، اگر مسجد میتوانست تنها بر قشر خاصی اثر گذار باشد و مخاطبانی معمولا مذهبی را جذب نماید، این فضا طیف بسیار متنوعی از مخاطبان را در خود جای داده است. فضای مجازی نیز مانند مساجد در دسترس عموم مردم است و چه بسا دسترسی به آن بسیار آسان تر از دسترسی به مساجد باشد، چرا که این فضا توانسته است بعد زمان و مکان را بشکند و در نتیجه هر کس در هر ساعتی از شبانهروز میتواند تنها با چند کلیک به آن دسترسی یابد. در صورتی که دسترسی به مساجد به عنوان فضایی واقعی، نیازمند جا به جایی مکانی فرد میباشد. همچنین تنها در ساعات خاصی از شبانه روز، قابل دسترسی هستند. غیر مرکزی بودن فضای مجازی، که یکی از ویژگیهای مهم آن محسوب میشود، موجب شده است که این فضا نیز مانند مساجد، به مراکز قدرت وابسته نباشند و قابلیت کنترل حکومتها و قدرتها بر این فضا ناممکن گردد. علاوه بر فرصتهایی که ویژگیهای فضای مجازی، برای مبلغان مذهبی و بهویژه روحانیان پدید آورده است. تهدیدهای موجود در شبکه جهانی نیزعاملی است که حضور آنان را در این فضا واجب میسازد . همانگونه که مبلغان مذهبی میتوانند در این فضا به فعالیت بپردازند، مخالفان اسلام و مبلغان دیگر ادیان نیز فرصت یافتهاند که به آسانی صدای خود را به گوش مخاطبان جهانی برسانند. بهویژه پس از یازده سپتامبر که تمامی رسانههای غربی به ارائه تصویر وحشت از اسلام پرداختهاند و سعی در تخریب چهرهی اسلام و مسلمانان در انظار جهانیان دارند. مبلغان اسلامی باید با ارائه و معرفی تصویر صحیح اسلام به مقابله با این موج جهانی بپردازند. پژوهشگر: نجمه غفاری ریسمانچی |
نظرات شما: نظر
عباس علیه السلام در نگاه حضرت مهدی علیه السلام
مصلح بزرگ، حجت خدا و بقیة الله الاعظم، امام زمان (عج) - قائم آل محمد (ص) در بخشى از سخنان زیباى خود درباره عمویش عباس (ع) چنین مىگوید:
پیوند به:
حضرت عباس(ع) در نگاه امام صادق (ع)
http://tebyan.net/index.aspx?pid=44582
حاوی لینکهای جالب و پرمحتوا
(مداحی و مولودی ، سخنرانی ، تصاویر زیبا و ....)
نظرات شما: نظر
نظرات شما: نظر
منتخبی از سایتهای اینترنتی قرآنی و دینی فعال |
گروه وبلاگ: امروزه سایتهای قرآنی یکی از ابزارهایی بوده که به کمک فضای مجازی آمده تا بتواند در القای مفاهیم گوناگون به این عرصه کمک کند، در این میان تعداد سایتهایی که برای ترویج مفاهیم دینی و قرآنی در ایران و جهان شکل گرفتهاند چشمگیر بوده که در این مطلب به معرفی برخی از آنها میپردازیم. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، در این مطلب لیستی از اسامی سایتهای اینترنتی قرآنی فعال در سطح یران و جهان که توسط پایگاه اطلاعرسانی فکه معرفی شده اشاره و برخی از آنها نیز معرفی شدهاند. سایت «islamcan» هدف از راهاندازی این سایت، فراهم ساختن منبعی مناسب برای افزایش ایمان و عقیده مردم به خداوند یکتا اعلام شدهاست. و دارای بخشهای متعددی همچون؛ بخش صوتی، داستانهای اسلامی، اندرزهایی برای جوانان، نشانههای خداوند، اسامی اسلامی، اسماءالله، نحوه نماز خواندن، دایرکتوری مساجد، عربی به انگلیسی، قرآن، مقالات مفید، سخنرانیهای مفید، تالار گفتوگو، مسلمان شدن، فروشگاه کتاب و غیره است. سایت Internet sacred text archive این سایت در واقع آرشیو متون الکترونیکی مذهبی، اسطورهشناسی، داستانهای تخیلی و فولکلور است. سایت فوق مملو از صدها کتاب و منبع اطلاعاتی درباره موضوعات فوق بوده و جزو سایتهای پربیننده در یاهو و گوگل تحت موضوع مذهبی به شمار میرود. سایت The Collapse of Darvinism به نظر میرسد این سایت یکی از سایتهای هارون یحیی، متفکر و اندیشمند ترک باشد و در آن با نمایش یک فیلم تصویری به زبان انگلیسی نظریه تکامل تدریجی جهان داروین رد شدهاست. هارون یحیی معتقد است تکامل جهان منشاء الهی داشته و نه تنها واقعیت دارد بلکه علم جدید و شواهد و مدارک علمی نیز وجود آن را ثابت کردهاند. International Society for the History of Islamic Medicine سایت فوق متعلق به انجمن بینالمللی تاریخ طب اسلامی است و مشتمل است بر اطلاعاتی راجع به این انجمن، فعالیتها و نشریات منتشره و اهداف و رویدادهای مربوط به انجمن که در بخش نشریات دو نشریه از جمله نشریات این مؤسسه به نام نشریه بینالمللی تاریخ طب اسلامی در سالهای 2002 و 2003 به صورت آنلاین قرار گرفته است. سایت ghteous Path نام این سایت برگرفته از عبارت اهدنا الصراط مستقیم (ترجمه آن است و در موضوعات؛ عقاید، منهج، قرآن، حدیث، فقه، دعا، خواهران، کودکان، کتابها و مقالاتی را ارائه کرده که میتوان آنها را به صورت آنلاین مطالعه کرد. سایت Little Ankaboot این نشانی مربوط به یک موتور جستجوی اسلامی است که تعدادی از سایتهای اسلامی را در پایگاه دادهای خویش جمعآوری کرده و میتوان در داخل این بانک اطلاعاتی به جستجو پرداخت. علاوه بر این در دایرکتوری این موتور جستجو، سایتهایی با موضوع تجاری، مذهب قیاسی، کامپیوتر، آموزش، خانه، و خانواده، فتوی، تغذیه، حجاب، حج، اسلام برای غیرمسلمانان، مراکز اسلامی، و غیره معرفی شدهاست. سایت Islamic garden این سایت نیز همانند سایر سایتهای مهم اسلامی دارای اطلاعات گوناگونی درباره موضوعات مختلف اسلامی است. موضوعاتی نیز که در این سایت به زبان انگلیسی آمده عبارت است از: اصول اسلام، موضوعات جاری، ازدواج، شعر اسلامی، افسردگی در مفاهیم اصلی، گرویدن به اسلام، داستانهای الهی، مهاجرت به سرزمینهای اسلامی، حدیث و اسلام واقعی که هر یک از موضوعها خود به بخشهای دیگری تقسیمبندی شدهاند. علاوه بر این، مطالب دیگری تحت عنوان زن مسلمان، کتب اسلامی، آموزش زبان عربی، کارت تبریک و غیره در سایت وجود دارد. سایت Fatwa-online این سایت نیز یکی دیگر از غنیترین سایتهای اسلامی است که میتوان گفت سایتهای اسلامی دیگر روی این موضوع کار نکردهاند و این سایت به نوعی یک سایت پیشرو جدید است که به مسئله فتوی و نظر علمای اسلام راجع به موضوعات مختلف اسلامی پرداخته است و به راحتی میتوان به اطلاعات موجود در سایت که بر اساس موضوع تقسیمبندی شدهاند، دسترسی یافت. علاوه بر این مطالب، امکانات دیگری نظیر لیست پستی، نشریات، بخش صوتی و غیره نیز در سایت قرار دارد. سایت A True Word این سایت به منظور ارائه دیدگاههای معتبر و قابل اعتماد اسلامی راجع به مسائل کنونی تأسیس شده و تعداد زیادی از غیرمسلمانان جهان در آن عقاید و نظرات خود را راجع به مسائل کنونی دین اسلام مطرح میکنند. سیاست، مذهب، فرهنگ، رسانه عنوان مسائلی است که اندیشمندان اسلامی نظرات خود را راجع به آن مطرح کردهاند. البته بخشهای دیگری نظیر آرشیو، مؤلفان، لیستهای پستی در سایت وجود دارد. سایت islaam این سایت به منظور آگاهی دادن به غیرمسلمانان راهاندازی شده و دارای بخشهایی با نام غیرمسلمانان فرانسوی، بخش صوتی (سخنرانی و قرآن)، اندیشمندان، دانش (ایمان، عبادت، دعا)، قرآن، سنت، تزکیه، شهادت، نمازگزار، زکات، رمضان حج، فقه، چالشها، کتابهای رایگان، جزوات، ایتام، اوقات شرعی و معرفی سایتهای اسلامی در اینترنت است. سایت Islamic-awareness مهمترین هدف این سایت آموزش مسلمانان درباره سؤالات و مسائلی که اغلب از سوی مبلغان مسیحی مطرح میشود، است. در این سایت مقالات متعددی در پاسخ به مسائل مطروحه مبلغان مسیحی وجود دارد و مطالب سایت در چهار بخش کتاب مقدس، قرآن، حدیث، تاریخ است که هر یک از آنها به بخشهای دیگری تقسیمبندی شدهاند و بدینوسیله خوانند میتواند به راحتی به اطلاعات مورد نیاز دست یابد. سایت Islam-guide این سایت به زبانهای انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی، ژاپنی، هندی، عربی و روسی مربوط به کتاب «راهنمای مختصر توضیحی برای شناخت اسلام» است. این کتاب برای غیرمسلمانانی است که میخواهند اسلام، مسلمانان و قرآن را بشناسند و جمعی از اساتید دانشگاه مطالب و محتویات آنرا که به صورت ساده و مختصر بیان شدهاند، مورد ویرایش و بازبینی قرار دادهاند. کل مطالب کتاب به صورت فایل pdf و htm قابل دسترسی است. سایت Islamic Issues این سایت مربوط به دکتر خالد زاهر یکی از اندیشمندان اهل تسنن است که دارای بخشهای مفید و ارزشمندی همچون تالار گفتوگو، لیست پستی، مقالات، پرسش و پاسخ، جستجو است. همچنین مقالاتی که ایشان درباره موضوعات مختلف اسلامی به رشته تحریر درآوردهاند، به زبان انگلیسی در سایت موجود است. سایت OneUmmah وحدت و یکپارچگی میان مسلمانان موضوع اصلی این سایت را تشکیل میدهد و با آوردن آیاتی از قرآن کریم سعی دارد مسلمانان را بیش از پیش به اتحاد فرا خواند. سایت دارای بخشهای مختلفی همچون، عقاید اسلامی، خداوند (شامل مقالاتی درباره اتحاد مسلمانان و مفهوم توحید در اسلام) قرآنکریم به صورت آنلاین، کتابخانه اسلامی، بنیاد نویسندگان اسلامی، تالار گفتوگوی اسلامی و پرسش و پاسخ است. سایت Understanding Islam این سایت نیز به زبان انگلیسی توسط مسلمانان پاکستانی در آمریکا راهاندازی شده و هدف از تأسیس آن ارائه توضیحات درباره اسلام بر اساس قرآن و سنت پیغمبر اسلام است. خدمات موجود در سایت سؤالات ارسالی، مقالات ارسالی خوانندگان، تالارهای گفتوگو، کتابهای الکترونیک، انتشارات، ایمیل، رایگان است. علاوه بر این مطالبی با عنوان نگاهی بر اسلام، قرآن، عبادت، مسائل سیاسی، جهاد، حلال و حرام، جوامع اسلامی، منابع اسلامی، اعتقادات اسلامی، مسائل اجتماعی و اقتصادی و... به زبان انگلیسی وجود دارد. سایت Al Hajj Information Portal همانطور که از نام سایت برمیآید پرتال اطلاعات حج بوده که اطلاعات کاملی راجع به حج و موارد مربوط به آن به مسلمانان میدهد. اطلاعات مذهبی راجع به حج، اطلاعات پرتالی راجع به حج، اطلاعات سفری مربوط به حج، کتاب راهنمای حج، فیلمهای ویدئویی مربوط به حج، بخشی از مطالب این سایت غنی را تشکیل میدهد. سایت islamland یکی دیگر از سایتهای اسلامی که کتاب، مقالات و پیوندهایی با سایتهای مهم و سازمانهای بزرگ اسلامی دارد، سایت فوق است و به چند بخش با نام قرآنکریم، کتب، بروشور، فایلهای قابل ذخیره در رایانه، پرسش و پاسخ، مقالات و مراکز اسلامی تقسیم میشود. در بخش کتاب میتوان به کتابهایی نظیر حضرت مسیح در اسلام، روش زندگی در اسلام، کتاب نماز، مضامین نادرست درباره حقوق بشر در اسلام، دوران پیامبری حضرت محمد از منظر تحلیلی، محمد پیامبر اسلام و... اشاره کرد. عنوان برخی از مقالات ارائهشده در این سایت نیز عبارتند از: هفت دلیل برای قرائت قرآن، یک روز با زن مسلمان، حضرت مسیح در قرآنکریم، اظهار شگفتی یکی از اساتید دانشگاه تورنتو از وقایع علمی قرآن، و دهها مقاله دیگر، همینطور امکان دسترسی به سایت مراکز و سازمانهای اسلامی در کشورهای جهان، نشانی سایتهای قرآنی و نشانی سایتهایی که اطلاعاتی درباره حضرت محمد(ص) دارند نیز از دیگر بخشهای این سایت است. سایت Islamic-knowledge این سایت را میتوان مرکز اطلاعات اسلامی بر روی اینترنت بهشمار آورد؛ چراکه در موضوعات گوناگون اسلامی سایتهای مختلفی را به شما معرفی میکند که از طریق آن میتوانید به اطلاعات مورد نظر دست یابید و شامل موارد زیر است: اصول عقاید (خداوند و توحید، فرشتگان و پیامبران و مقایسه آنها با صحابه، فقه و شریعت، علوم حدیث و...)، ارکان دین اسلام (خداوند و توحید، توحید اسلامی، دعوت، صدقه، حج، عقاید مسلمان، شهادت و...)، بداعت، جهاد، شرک، کفر، امت، خانواده اسلامی (کودکان و والدین، آموزش، مسائل خانوادگی، مسائل ازدواج، سلامت و بهداشت، علم و بازرگانی، زنان)، دنیای مسلمانان (امریکا، کشورهای عربی، فلسطین، اروپا و...)، بخش مرجع (زبان عربی، منابع اسلامی، مطالعات عربی درباره یادگیری زبان، کتابهای آنلاین، کتابها و برنامههای رایگان)، ایدئولوژیها (مسیحیان، یهودیان، حبشیها، شیعیان و...) با کلیک بر روی هرکدام از بخشهای فوق، باتوجه به موضوع مورد جستجو تعداد زیادی سایت به همراه صفحه مربوط به مورد جستجو ظاهر میشود که میتوان از میان آنها به جستجو پرداخت. سایت aldaleel سایت عربیالدلیل را میتوان یکی از سایتهای خدماترسانی بهشمار آورد به این صورت که شما میتوانید از طریق این سایت به سایتهای بزرگ و جدید شیعه به زبان عربی در موضوعات گوناگون دست یابید. البته این سایتها در طبقهبندی کتاب و عترت، مراجع و علما، عقاید اسلامی، فتاوی علما، تبلیغ و ارشاد، کتب، صوتیات، ثقافه اسلامیه، منتدیات الحوار، صحافه و اعلام، (مجلات و نشریات آنلاین عربی)، صور و فنون، شعر و ادب، سیاست و اجتماع، مدن و قری و مواقع العامه، قرار میگیرند. نکته قابل توجه این است که سایتهایی که در فهرست طبقهبندیشده این سایت قرار دارند، همگی سایتهای شیعی هستند. سایت islamw3d.freehosting یکی دیگر از سایتهای اسلامی روی اینترنت که به معرفی سایر سایتهای اسلامی میپردازد ، سایت فوق است که سایتهای اسلامی جمعآوری شده در آن به گروههایی چون 20 سایت برتر، منابع اطلاعات، سازمانها، علما، کتب ، حسینیهها، رمضان و چندرسانهای طبقهبندی و محتویات سایت با نمادهایی نشان داده شدهاند. علاوه بر این، در صفحه نخست سایت لینکهایی با این عناوین وجود دارد: حکومت اسلامی، صبراوشتیلا، برنامه تلویزیون BBC راجع به قضیه فلسطین، سخنرانی رهبر معظم انقلاب درباره فلسطین، محورالصحوه الاسلامیه و الموترالعالمیلدعم الانتفاضه فلسطین، سخنرانی سیدنصرالله درخصوص اسلام از منظر امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی و امام خمینی، فلسطین از منظر امام خمینی (ره) و همچنین ارتباط با علمای برجسته اسلامی. لازم به ذکر است در سایت فوق امکان جستجوی سایت نیز فراهم است. سایت geocities سایت فوق از سایتهای منبع است که اطلاعات آن به سه دسته کلی اسلام، قدس و شعر تقسیم میشود و دارای اطلاعات و منابع مهمی به زبان انگلیسی در موضوعات مختلف اسلامی درآن قرار دارد. بخش نخست آن اسلام نام دارد و ازطریق آن میتوان در کتابهای کتابخانه اسلامی اهلالبیت، کتابهایی درباره حضرت محمد (ص)، اهلالبیت، خانواده مکرم حضرت رسول اکرم(ص)، صحابه و یاران حضرت محمد(ص) استفاده کرد. در بخش دوم با نام قدس شریف واقعیتهایی بهصورت متن و تصویر از فلسطین، قدس و مسجدالاقصی، دیر یاسین، صبر اوشتیلا، مسجد ابراهیم و سایر اماکن مقدس در فلسطین اشغالی در اختیار خوانندگان و سایت قرار گرفتهاست. در بخش نهایی، اشعاری در مدح حضرت رسول اکرم و سایر ائمه اطهار (علیهالسلام) و همینطور اشعار دیگری به زبان انگلیسی قرار دارد. سایت hypermart در این سایت به زبان عربی، تعداد زیادی (102 مورد) از سایتهای برجسته اسلامی بر روی اینترنت معرفی شدهاست. البته معرفی این سایتها بر اساس طبقهبندی سایتهای شیعی، کتابهای اسلامی، مقالات اسلامی، قرآنکریم، بحث و استماع و تفسیر، سایتهای مخصوص بانوان، محلات، شبهات و اتهامات، شخصیتهای دینی ـ سایتهای شعر و قصیده است. سایت al-kawthar این سایت یکی دیگر از سایتهای منبع اطلاعات به زبان عربی است که محتویات موجود در آن به این صورت دستهبندی شدهاند: حسینیه (شهید محراب، سبطالشهید، سیدالشهدا، سیدالساجدین، باقر علمالنبیین، عقیله بنیهاشم، مومن قریش، و...)، اهلالبیت (ع) (نور علی نور، اولیاءالله تعالی، محال مشیئهالله، المطهرون عندالله، ذخیرهالله تعالی و...)، افراح (اسراج المنیر، ولیدالکعبه، اصلالکرم، الرحمه الواسعه، صاحب التاویل، شمسالشموس، قمر بنیهاشم و...)، شبهات و حلول (ایمان علیبنابیطالب(ع)، مصحف فاطمه (ع)، زیارت قبور، ازدواج موقت، سجده برخاک، و...)، مکتب (تفسیر نورالثقلین، التبیان فی تفسیرالقرآن، المیزان فی تفسیرالقرآن، موسوعه بحارالانوار، موسوعه الکافی، موسوعه الغدیر، کتابهای امام خمینی، کتابهای شهید مطهری معجم احادیث مهدی، معجم رجال الحدیث، رساله عملیه للمراجع، مناسک حج للمراجع، قوامیس و...)، ابحاث اسلامیه (عقائدیه، اخلاقی، قرآنی، تاریخی، روایی، سیاسی، عرفانی، فلسفی، حسینی، فقهی و...)، مخاطرات اسلامی (عقیده اسلامی، نهضت حسینی، اهلالبیت (ع)، مهدی المنتظر (ع)، علم منطق، شرح دعا سحر، آیات متشابه، و...) القدس (ابحاث و قصاید، شهدای بیانات القاده، القدس فی تاریخ) و... لازم به ذکر است، اطلاعات موجود در هر یک از لینکهای فوق در صورت کوتاهبودن بهصورت آنلاین نمایش داده میشود و درصورت طولانیبودن امکان ذخیره آن در رایانه فراهم است. البته علاوه بر موارد فوق مطالب دیگری با عنوان مبحث رسول(ص)، ماه مبارک رمضان، عید غدیر، و همچنین نظرسنجی و عضویت در اعضای سایت وجود دارد. سایت beconvinced این سایت به زبان انگلیسی است و به بخشهای متعددی تقسیم میشود. که این امر دسترسی به مطالب مورد نظر را آسانتر کردهاست. در بخش درباره اسلام، مطالبی با عنوان: مقدمهای بر اسلام، وجود خداوند، پرسش و پاسخ، اخبار و مقالات، موضوعات متفرقه و در بخش مذهب قیاسی مطالبی درباره اسلام دربرابر سایر مذاهب، مسلمانان و مسیحیان، قرآنکریم، و همینطور در بخش علم در اسلام مطالبی چون علم در قرآن، اخبار و مقالات، در بخش زن در اسلام نیز زن در اسلام، اسلام در مقابل سایر مذاهب، اخبار و مقالات و همچنین تصاویر ویدیویی و فایلهای صوتی با عنوان دین اسلام، قیاس بین مذاهب، علم در قرآن، و مطالب دیگری با عنوان تازهمسلمانان و تعدادی برنامه قابل بارگذاری و گپ و گفتوگوی آنلاین وجود دارد. سایت islamicfinder مؤسسان سایت فوق به منظور ارائه خدمات به مسلمانان جهان اسلام، اطلاعاتی درباره سایتهای مساجد، سازمانهای اسلامی و شرکتهای تجاری مسلمانان برروی اینترنت جمعآوری کردند و بهصورت دستهبندیشده در اختیار سایر مسلمانان قرار دادهاند. فهرست این مطالب نیز شامل موارد زیر است: هنر و فرهنگ (موزهها، خوشنویسی، آشپزی اسلامی و...)، اسلام (اصول، عقاید اسلامی، تبلیغ اسلام و...)، رایانه و اینترنت (رایانه، اینترنت، چندرسانهای و...)، تاریخ اسلامی و زندگینامه (حضرت محمد(ص)، معاشرت و تبیین و...)، اقتصاد و بازرگانی(مراکز تجاری اسلامی، بانکهای اسلامی و...)، آموزش (دانشگاهها و مدارس، کتابخانهها و کتابفروشیها و اجلاسها و...)، خانواده اسلامی (زن، ازدواج، کودکان و...)، فقه و فتوا (تطهیر، پرستش، تحریم و...)، اخبار و رسانه (رادیو و تلویزیون، روزنامه و مجله، آژانسهای خبری و...)، بهداشت و سلامت (کتاب، علم بهداشت و...) سازمانها (مراکز آموزش، مراکز اسلامی، سازمانهای اسلامی و...)، تندرستی و داروهای اسلامی (بیماریها و نشانههای آن، دارو و...) و قرآنکریم (تلاوت و تجوید، نوشته و...).همچنین سایتهای معرفیشده در هر بخش ضمن توضیح مختصر، براساس آراء بینندگان و به همراه توضیح مختصری مرتب شدهاند. البته سایت امکانات دیگری نیز در اختیار مسلمانان قرار میدهد که از آن جمله میتوان به جستجوی ساده و پیشرفته، اعلام وقت نماز در بیش از پانصد میلیون شهر جهان، تقویم (هجری) اسلامی، گوشسپردن به اذان، ارسال وقت نماز به پست الکترونیکی افرادی که به عضویت سایت درمیآیند، ارائه مقالاتی همچون اسلام چیست؟ اسلام و مسیحیت، فواید نماز، چگونه نماز بخوانیم، اهمیت نماز، و همینطور افزودن سایتهای اسلامی اشاره کرد. سایت mozcom اگر در جستجوی اطلاعاتی به زبان انگلیسی درخصوص شیعه و اسلام هستید، میتوانید به نشانی ذیل که در آن محتویات کتاب شیعهالاسلام قرار دارد مراجعه کنید. کتاب مزبور میکوشد هویت واقعی شیعه را که یکی از دو شاخه اصلی دین مبین اسلام است، نشان دهد. این کتاب بهطور اخص به ریشه پیدایش شیعه و توسعه و گسترش آن باتوجه به تفکر مذهبی موجود در شیعه و علوم اسلامی و فرهنگی از منظر شیعه میپردازد. سایت shiaweb سایت فوق متعلق به شبکه جهانی شیعه بوده و شامل مطالب و خواندنیهای ارزشمندی به زبان عربی برای شیعیان است. بهطور کلی در این سایت کتابهای متعددی درباره موضوعات مختلف شیعی برای مطالعه خوانندگان وجود دارد و میتوان از آن بهصورت آنلاین بهره برد. لینکهای اصلی سایت نیز عبارت است از: من هم الشیعه؟ و من این، عزاء اهل بیت(ص)، مظلومیه فاطمه الزهرا(س)، کتب اسلامی، ادعیه و زیارات، تعلم من حزبالله، نحن معاشرالانبیاء الانورث، خطبه شقشقیه، و لینکهای فرعی شامل: اخبار شبکه، مناسبات اسلامی، قضیه فلسطین، شبکه رافد، شبکه محبان مهدی (عج) شبهات وردود، السراج، الفاروق و الرد علی کتاب ثمالتاریخ است. علاوه بر این، محتویات جدیدی به سایت اضافه شده که عناوین آن عبارتند از: نشاةالشیع و التشیعه، شبهات حول شیعه، هویت تشیع، الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف، فدک در تاریخ، خصایص امیرالمؤمنین (ع)، منهج فی الانتماء المذهبی و شبکه السنه. همچنین سایت در بخش دیگری به معرفی بهترین سایتهای شیعی روی اینترنت با نام بهترین سایتهای شیعی، قرآنکریم، کتابهای اسلامی، محاضرات، مراکز تبلیغ، عزاء اهلبیت، سایتهای عمومی، ادعیه و زیارات پرداخته است. بخش دیگری نیز ارتباط بینندگان سایت را با بزرگترین شبکههای اسلامی نظیر شبکه هجر الثقافیه، شبکه انصارالحسین، شبکه المیزان، شبکه القطیف، شبکه منابرالثقلین، ساحة عترت طاهره، منتدی کل شیعه، منتدی یا حسین، قافله الولایه، مرکز الحوار، منتدی المنار و منتدی التوبی الثقافی برقرار میکند. سایت islam101 سایت فوق یک سایت آموزش اسلام در متن زندگی، تمدن و فرهنگ و شامل روزهای مقدماتی درباره اسلام و دیدگاههای اسلام در موضوعات عصر حاضر است. عناوین اصلی سایت که اطلاعات مفید و گوناگونی را به زبان انگلیسی در خود جای داده، عبارت است از: خداوند یکتا، قرآنکریم، حضرت محمد(ص)، مقدمهای بر اسلام، دورههای آموزشی آنلاین، آرکولوژی، هنرهای اسلامی، بهداشت و سلامت، تاریخ اسلام، اسلام و دولت، حقوق بشر، اسلام و تروریسم، اسلام و علوم، مطالعات اجتماعی، مسلمانان برجسته دنیای اسلام، اسلام و زن، مطالعات قیاسی در صفحه مربوط به هرکدام از این بخشها مطالب و محتویات دیگری براساس دستهبندیهای ایجادشده، قرار دارد. همچنین واحدی درسی در سایت به منظور آموزش آنلاین معرفی و شرایط استفاده از این آموزشها نیز برای علاقهمندان تشریح شدهاست. |
منبع: www.iqna.ir
نظرات شما: نظر
میلاد مسعود و مبارک
امام محمد باقر (ع)
بر شما مبارک باد.
همزمان با این میلاد میمون و فرخنده سایت کانون گفتمان قرآن
که چند روزی به دلیل تغییر سرور تعطیل شده بود
بار دیگر آغاز به کار کرد
سایت کانون گفتمان قرآن را از اینجا می توانید ببینید
نظرات شما: نظر
منبع: www.iqna.ir
نظرات شما: نظر
سایت «النور»؛ پایگاهی برای جستجو در قرآن | ||
گروه وبلاگ: سایت «النور» یکی از پایگاههای قرآنی به زبان عربی برای جستجو در کتاب آسمانی مسلمانان قرآن، است. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، این سایت یکی از پایگاههای عرب زبان در حوزه علوم قرآنی است که برای محققان و پژوهشگران این حوزه منبعی جامع برای جستجو بهشمار میآید. سایت فوق در صفحه مخصوص قرآنکریم، طبقهبندیهایی با نام قصص و تاریخ، علوم و فنون، ایمان، قرآنکریم، ارکان اسلام، تجارت، زراعت و صنعت، انسان و امور اخلاقی، تنظیم امور مالی، امور سیاسی و جهانی، بازگشت به سوی خدا، جهاد، امور قضایی و اجرایی، انسان و امور اجتماعی وجود دارد که هرکدام از این طبقهبندیها نیز به چند بخش تقسیم میشود.
با کلیک بر روی کلمه موردنظر، آیاتی که در قرآنکریم درباره موضوعات فوق وجود دارد، به ترتیب سوره به نمایش درمیآید. این شیوه، به خصوص برای افرادی که در جستجوی موضوعی قرآن کریم هستند، بسیار کاربرد دارد. علاوه بر این، در بخش دیگری از سایت به نام قصص قرآنی، با انتخاب پیامبران(به ترتیب زمانی، هجایی، اولوالعزم و مراجع) میتوان با استناد به آیات قرآنکریم که در سایت به نمایش در آمدهاست، آن را مطالعه و مشاهده کرد. همچنین در بخش علمای عرب، اطلاعاتی درباره علما و دانشمندان عربی به ترتیب هجایی، زمانی و علمی کسب کرد. همچنین مطالب و نکات خواندنی دیگری در سایت باعنوان انوار ادبیة شامل ناگفتههای درونی افراد، علیالطنطاوی، جمیل بثینه وجود دارد که به قلم خالدالحر یکی از نویسندگان عرب زبان، به رشته تحریر درآمده است. سایت «النور» اطلاعات دیگری بهصورت اتاقهای بحث و گفتوگو دارد که از طریق آن میتوان ضمن کسب اطلاع از نظرات دیگران، نظر خود را درباره موضوعات طبقهبندی شده به اطلاع دیگران رساند. |
منبع: www.iqna.ir
نظرات شما: نظر
پروفسور گری میلر ( استاد دانشگاه تورنتو ) مترجم : حامد دردشتیان این حقیقت که قرآن کریم معجزه جاوید و اثباتکننده حقانیت و اصالت دین مبین اسلام است، مستلزم نو به نو بودن میوه اعجاز این شجره طیبه است.
اساساً، معجزه چیزی است که اثبات آن هرگز محتاج دفاع متعصبانه نبوده، ولی نیازمند استدلال و برهان مبین است، آنهم از موضعی در نهایت متانت و تحمل، چرا که آن کتاب، خود مبین است، به منظور تبیین حقیقت آمد، و لذا نیازی به دست و پا زدنهای ما و... ندارد.
منطبق بر سیرة قرآن عزیز، که خود به طرح انواع اتهامات علیه خود، پیامبر، واسطه انتقال پیام و... میپردازد و با نهایت متانت و قویترین استدلال پاسخگو میشود، ما خود را مجاز به محاجه، گفتمان قرآنی و پاسخ به اتهاماتی نظیر دروغگویی نسبت به پیامبر گرانقدر اسلام میبینیم.
زیبایی مقاله ذیل فقط محدود به این نمیشود که هر دو بعد بهروز بودن اعجاز قرآن، و نیز دفاع از پیامبر اکرم (ص) و قرآن کریم را مشتمل میشود، بلکه حلاوت کشف ابعاد شگرفی از اعجاز قرآن که فقط در زمان حال خود را عیان ساخته و نیز دفاع بسیار منطقی و مجابکننده یک تازه مسلمان نواندیش غربی را نیز در پی دارد.
مضافاً، از آنجا که این مقاله محصول کاوش بخش اینترنت هفتهنامه گلستان قرآن در آن شبکه جهانی است، خدمتگزاران قرآنی را به شناخت و تأمل افزونتر به ماهیت پدیده سرنوشتساز اینترنتی و نقش بیبدیلی که میتواند در تبلیغ و ترویج معارف قرآن با زبان و جلوههای بهروز آن ایفا کند، رهنمون میشود.
به دلیل حساسیت موضوع مربوط به قرآن، در ترجمه این مقاله از روش ترجمه مطلق اجتناب، و سعی شده تأکیدهای نویسنده (که در ترجمه از زبان انگلیسی به فارسی معمولاً برای روانی مطلب تغییر مییابد) حتیالمقدور حفظ شود؛ اگرچه دقت و زحمت بیشتر خواننده را برمیانگیزد. بدیهی است انتشار این مقاله به معنای عاری بودن آن از برخی خطاهای جزئی احتمالی نیست.نخستین بخش از این تحقیق ارزشمند در شماره 78 به نظرتان رسید و ادامه اش را علاوه بر این شماره در شماره های بعدی می خوانید .
همچنان که در مثال ذیل تبیین شده ، این نوعی از ان چیزی است که به نظر میرسد امروزه مسلمانان به طور گسترده ای – اگر چه مستمر – از ان غفلت میکنند . چند سال قبل، گروهی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، همه آیاتی را که در قرآن پیرامون جنینشناسی وجود دارد جمعآوری کردند. آنها گفتند: «این همه آن چیزی است که قرآن در این خصوص گفته. آیا حقیقت دارد؟» در واقع آنان به توصیه قرآن عمل کردند: «از انسانهایی که میدانند بپرسید». آنها یک غیرمسلمان که استاد جنینشناسی (Embryology) در دانشگاه تورنتو بود را برگزیدند ،نام وی کیث مور است . وی که مؤلف کتابهای مرجع در جنینشناسی و یک متخصص جهانی در این زمینه است به ریاض دعوت شد. به او گفتند: «این چیزی است که قرآن در خصوص تخصص شما گفته است. آیا حقیقت دارد؟ در این مورد چه چیزی میتوانید به ما بگویید؟» . اگر چه او در ریاض بود، هر کمکی که برای ترجمه نیاز داشت و هر همکاری که تقاضا میکرد در اختیارش گذاشتند و او، از آنچه یافت چنان شگفتزده شد که کتاب مرجعش را اصلاح کرد و در چاپ دوم یکی از کتابهایش، موسوم به «قبل از اینکه متولد شویم» در قسمت دوم درباره تاریخ جنینشناسی، مطالب جدیدی را که در قرآن یافته بود به آن افزود.
این نکته آشکار میسازد که قرآن جلوتر از زمانش بود و به این دلیل قرآنباوران چیزهایی میدانند که دیگران نمیدانند.
من مصاحبه جالبی برای یک برنامه تلویزیونی با دکتر کیث مور داشتم، که به وسیله اسلاید و نظایر آن مصور شده بود. او خاطرنشان ساخت برخی از مطالبی که قرآن درباره جنین بیان کرده تا سیسال قبل ناشناخته بوده است. او گفت مشخصاً توصیف قرآن از وجود اولیه انسان به مثابه یک «زالو- شبیه لخته» (سوره علق 96 - آیه 2) برای او جدید بود. اما هنگامی که آن را بهطور دقیق بررسی کرد، دریافت که این توصیف درست است و چنین بود که آن را به کتابش افزود.
او گفت: «پیش از این چنین تصوری از جنین نداشتم». او به گروه جانورشناسی مراجعه و تقاضای تصویری از زالو کرد و هنگامی که دریافت زالو دقیقاً شبیه نطفه انسانی است، تصمیم گرفت هردوی این تصاویر را به یکی از کتابهای درسی خویش بیفزاید.
دکتر مور همچنین کتابی در زمینه جنینشناسی بالینی نگاشت و هنگامی که یافتههای خود را در تورنتو منتشر کرد، غوغایی در کانادا برپا شد و دیدگاههای او به صفحه اول برخی از روزنامههای سراسر کانادا و برخی تیترهای اخبار شبکههای رادیویی و تلویزیونی راه یافت.
یک گزارشگر روزنامه از پروفسور مور پرسید: «شما فکر نمیکنید عربها درباره ظهور جنین و چگونگی تغییر و رشد آن اطلاع داشتند؟ البته امکان دارد در آنجا دانشمندی نبوده ،اما شاید آنها برخی چیزها را خودشان به طور ساده کالبدشکافی کردهاند، مثلاً افرادی را مثله کرده و این چیزها را آزمایش کردهاند».
پروفسور بلافاصله بهطور کنایهآمیزی اشاره کرد که نکتهای بسیار مهم- یعنی اینکه همه اسلایدهای جنین اولیه (نطفه) که در فیلم نشان داده شده، از تصاویر میکروسکوپ تهیه شدهاند- را نادیده گرفته است. او گفت: «مسأله این نیست که شخصی سعی کرده باشد در چهارده قرن قبل در جنینشناسی به کشفیاتی برسد، آنها حتی نمیتوانستهاند آن را ببینند!»
تمام توصیفات قرآن در خصوص جنین، مربوط به زمانی است که آنچنان کوچک است که قابل دیدن توسط چشم نیست، لذا شخص برای دیدن آن به میکروسکوپ نیازمند است. در حالیکه سابقه اختراع میکروسکوپ به حدود کمی بیش از دویست سال قبل میرسد. دکتر مور با همان لحن کنایهآمیز افزود: «شاید در چهارده قرن پیش شخصی مخفیانه یک میکروسکوپ داشته و چنین تحقیقاتی را انجام داده که در هیچ جای آن اشتباهی دیده نمیشود و پس از اینکه به طریقی یافتههای خود را به حضرت محمد(ص) آموزش داده و وی را قانع ساخته تا این اطلاعات را در کتابش بگنجاند، تجهیزات را از بین برده است!
و این، باورکردنی نیست. مگر اینکه برای آن استنادات و براهینی اقامه کنید، وگرنه یک نظریه مضحک قلمداد میشود.» ، و سپس هنگامی که از وی سؤال شد که وجود این اطلاعات در قرآن را چگونه توضیح میدهید؟ در جواب گفت: «این فقط میتواند وحی الهی باشد»!
اگرچه نمونه فوقالذکر از انطباق اطلاعات پژوهش بشری با قرآن توسط یک غیرمسلمان انجام شده، از آنجایی که وی از دانشمندان مبرز در موضوع مورد تحقیق بوده، این کشف تاکنون معتبر مانده است. اگر یک انسان عادی ادعا میکرد آنچه قرآن درباره جنینشناسی بیان کرده صحیح است، کسی الزامی به پذیرفتن دیدگاه وی نداشت.
مارشال جانسون، یکی از همکاران پروفسور مور در دانشگاه تورنتو که مطالعات گستردهای پیرامون زمینشناسی داشته، بسیار مجذوب این واقعه، که آنچه در قرآن درباره جنینشناسی وجود دارد، درست از آب درآمده، از مسلمانان خواست آنچه در قرآن پیرامون تخصص وی وجود دارد را برایش استخراج و گردآوری کنند. این بار نیز مردم از یافتهها شگفتزده شدند.
برای نیل به مقصود این بحث، همین کافی است که قرآن درحالیکه عبارات موجز و واضحی درباره موضوعات مختلف دارد، بهطور توأمان خواننده را به تحقیق در مورد صحت این عبارات، بهوسیله تحقیق توسط پژوهشگران ذیربط، توصیه میکند. و همانگونه که قرآن بیان کرده به وضوح صحت آن معلوم شده است.
بیتردید در قرآن نگرشی هست که در جاهای دیگر یافت نمیشود و این نکته جالب است که چگونه قرآن زمانی که اطلاعاتی را در اختیار قرار میدهد، اغلب به خواننده میگوید: «قبلاً این را نمیدانستید.» به راستی هیچ کتاب و نوشته مقدسی نداریم که چنین ادعایی را مطرح کند. همه نوشتههای کهن و کتابهای مذهبی موجود که اطلاعات زیادی به دست میدهند، همواره مبداء و مأخذ اطلاعاتشان را تبیین میکنند.
مثلاً وقتی تورات به بحث در خصوص تاریخ کهن میپردازد، بیان میکند که فلان پادشاه در کجا میزیست و آن دیگری با وی در یک نبرد معین جنگید و دیگری نیز دارای پسرانی بود و نظایر آن و همواره تصریح شده که اگر خواهان اطلاعات بیشتری هستید باید این کتاب یا آن مرجع را بخوانید.
حال آنکه قرآن اطلاعاتی را در اختیار خوانندگان میگذارد و خاطرنشان میکند که این اطلاعات چیزهای جدیدی است و البته همواره به تحقیق در مورد اطلاعات ارائه شده و کشف صحت آنها نیز توصیه شده است. جالب اینکه این مفهوم هرگز توسط غیرمسلمانان چهارده قرن پیش مورد چالش واقع نشده و آن گروه از اهالی مکه که با مسلمانان اختلاف نظر داشتند و در زمانهای بعدی آیات را شنیدند، تاکنون هرگز لب به سخن نگشودهاند تا بگویند آنچه در قرآن آمده، جدید نیست و میدانند که حضرت محمد(ص) آن مطالب را از کجا آورده است.
آنها هرگز نتوانستند در خصوص صحت ادعایشان هماوردطلبی کنند، زیرا قرآن واقعاً جدید بود! در تأیید توصیه قرآن مبنی بر تحقیق نسبت به اطلاعات مطرح شده در آن، عمربن خطاب در هنگام خلافت خود گروهی از مردان را برگزید و مأمور یافتن سد ذوالقرنین کرد. قبل از نزول قرآن، اعراب درباره این سد هرگز چیزی نشنیده بودند، اما چون قرآن آن را توصیف کرد، کنجکاو به کشف آن شدند و دریافتند در منطقهای موسوم به دوربند در اتحاد شوروی (سابق) وجود دارد.
در اینجا باید تأکید کرد بیان قرآن درباره چیزهای بسیاری صحیح است، اما همیشه صحت مطالب یک کتاب به معنای تأیید وحی الهی بودن آن نیست. مثلاً کتاب راهنمای تلفن تمام اطلاعاتش صحیح است، اما این نکته بدان معنا نیست که از جانب خدا نازل شده است. مسأله واقعی در آن است که باید دلایلی از منبع اطلاعات قرآن اقامه کند. هیچکس نمیتواند بدون مدارک کافی به آسانی منکر اصالت قرآن شود. به راستی، اگر کسی یک اشتباه یافت، حق دارد از آن سلب صلاحیت کند. این دقیقاً همان چیزی است که قرآن انسان را به آن ترغیب میکند.
زمانی، پس از ارائه درسی در آفریقای جنوبی، مردی به سراغم آمد ، او در خصوص گفتهام بسیار عصبی بود و ادعا کرد: «امشب به خانه میروم و یک اشتباه در قرآن مییابم» و من گفتم: «این کار عاقلانهترین چیزی است که شما گفته اید . »که نسبت به اصالت قرآن شک دارند ، نیاز به اتخاذ آن دارند . زیرا قرآن خود چنین چالشی را تشویق کرده است.
پس از پذیرش این مبارزهطلبی قرآن و کشف اینکه تمام مطالبش حقیقت دارد، مردمان از آنجا که نمیتوانند صحت مطالب آن را مردود اعلام کنند، لاجرم به آن معتقد خواهند شد. اصولاً، قرآن خود منزلت خویش را کسب کرده، زیرا مخالفانش صحت آن را به اثبات میرسانند.
یک واقعیت اساسی درباره اصالت قرآن که به اندازه کافی مورد بحث قرار نگرفته، این است که صرف ناتوانی فرد در اینکه شخصاً پدیدهای را تشریح کند، او را ملزم به قبول وجود این پدیده، یا قبول توضیح دیگران از آن نمیکند. یعنی به صرف اینکه شخصی قادر به تشریح چیزی نباشد، به معنای آن نیست که باید توضیح دیگران نسبت به آن را پذیرا شود، بلکه امتناع شخص از قبول توضیحات دیگران، مسؤولیت اثبات و یافتن پاسخ معقول را به خودش باز میگرداند. این فرضیه عمومی، در بسیاری از مفاهیم زندگی نمایان میشود ولی عجیبترین تناسب را با هماوردطلبی قرآن دارد. زیرا شخصی که بگوید: «آن را باور ندارم»، این مخمصه را برای خود ایجاد میکند.
شخص در آغاز امتناع، اگر احساس کند سایر پاسخها ناکافی است، ملزم خواهد شد که شخصاً توضیحی بیابد. در واقع، در یک آیه قرآن که من همواره دیدهام آن را به زبان انگلیسی به غلط ترجمه کردهاند، الله به انسانی اشاره میکند که به حقیقت توضیح داده شده به او گوش فرا داده است. این آیه بیان میکند که او در وظیفهاش تنها گذاشته شده، زیرا پس از اینکه این اطلاعات را شنید، بدون بررسی صحت آنچه شنیده، آن را ترک کرده است. به عبارت دیگر، شخص اگر چیزی را شنید و آن را بررسی نکرد تا ببیند آیا درست است یا خیر، گناهکار است.
هفته نامه گلستان قرآن ، شماره 124
منبع: http://www.rahyaftegan.com
نظرات شما: نظر
تفسیر قرآن مقام معظم رهبری: اقامه نماز
ویقیمون الصلوه: ونماز را به پا میدارند. من بارها این را گفتهام که به پاداشتن نماز غیر از گزراندن نماز است و متأسفانه در بعضی از ترجمهها مشاهده میشود مینویسند و نماز میگزارند، در حالی که نمازگزاردن در عربی میشود ((یصلون)) و ((یقیمون الصلوه)) یعنی نماز را بپا میدارند، پس به پا داشتن نماز چیزی بیش از گزاردن نماز است، که البته نمازگزاردن را هم شامل میشود. یعنی اگر شما بخواهید جزو نماز بپادارندگان باشید نمیتوانید نمازگزاردن را ترک کنید. بپاداشتن نماز، یعنی در محیط و درجامعه این واجب و این حقیقت لطیف را بوجود آوردن و محیط را محیط نماز کردن و دیگری را به نماز دعوت کردن و نماز را با توجه ادا کردن، و مفاهیم نماز را در زندگی تحقق بخشیدن است، که مفهوم اصلی نماز عبادت است از: خضوع انسان در مقابل پروردگار و عمل انسان به فرمان پروردگار این آن عنصر اصلی نماز است که در حاشیهاش هم چیزهای دیگری وجود دارد. پس شرط دوم متقین اقامهی صلوه است یقیمونالصلوه و آنکه قبلاً گفتیم: الذین یؤمنونبالغیب، یکی از مقومات تقوا بود در عالم بینش و این دومی ( اقامهی صلوه ) یکی از مقومات تقوا در عالم خود سازی است و خودسازی بسیار مهم است.
من بعنوان دوست شما جوانها و حقیقتاً علاقمند به سرنوشت شما نصیحت میکنم که خودتان را رها نکنید و دائم درصدد باشید خودتان را بسازید، یعنی خصوصیات مثبتی که در شما هست آنها را تقویت کنید و اگر خصوصیات منفی در شما باشد، اینها را یا در ذهنتان یا در روی کاغذ لیست کنید و هنر یک انسان این است که بتواند خصوصیات منفی خودش را پیدا کند، چون غالباً آن چشم محبت شدیدی که انسان نسبت به خودش دارد در شناختن عیوب خود کور میشود و هرعیب خودش را یک حسن تعبیر میکند. ولذا با دقت، با موشکافی و با بیرحمی نسبت به خودتان، ای عیوب خودتان را اعم از: عیوب خلقی، عیوب رفتاری، عیوب عملی در زندگی عملی خودتان یا در رفتارتان با دیگران، یا در خلقیاتتان، مثلاً: حسدار، کینهرا، قساوت قلب را ، و حالات فراوان مثل بخل را، حالت جبن ( ترس ) را و حالت طلبی را که در کتب اخلاق اینها از عیوب انسان شمرده شده و عیوبی در درس خواندن، مثلاً بعضیها در حال درس حواسشان پرت میشود، بعضیها در حال درس، حالت امتناع به خودشان میگیرند و هردرسی را استاد بگوید اولین قضاوتشان رد کردن آن است و بعضی به عکس اولین قضاوتشان تسلیم مطلق در برابر اوست و هر دو بد است، همچنین سوءخلق و از این قبیل: یکی، یکی را برطرف کنید.
یکی از چیزهایی که خیلی کمک میکند به انسان در باب خودسازی نماز است، ( البته نماز با توجه ) نماز را باید باتوجه خواند والا این الفاظ را اگر شما فقط بیمعنا بگوئید یک امواج صوتی در هوا بوجود میآورد، در حالی که امواج صوتی از نماز را میخوانیم به این کلمات و به این حقایق دل بدهیم و با آنها آشنا بشویم. ولذا باید در انها اندیشه کرد و آنها را باتوجه به معنا تلفظ کنیم، که اگر نماز اینطور باشد، به انسان خیلی ترقی و تکامل میدهد و انسان را بطور محسوسی اصلاح میکند. این هم یکی از درجات اقامهی صلوه است. پس در محیط کوشش کنید نماز بوجود بیاید و به نماز بیاعتنایی نشود، البته امروز در جمهوری اسلامی اقامهی نماز قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. قبل از انقلاب نمازخواندن یک عیب بود و در همین مسجد دانشگاه تهران یک عدهی بسیار محدودی میرفتند نماز میخواندند، بهطوری که من یک وقتی کا رداشتم و رفته بودم آنجا دنبال کسی مسجد خلوت بود و هیچکس سراغ مسجد نمیرفت مگر یک چند نفر معدودی از چند هزار دانشجو.
در محیط نماز خواندن مخصوصاً در بعضی از محیطها اگر جایی انسانگیر میافتاد و میخواست نماز بخواند همه تماشا میکردند و مایه تعجب بود. در آن زمان اگر میخواستند از یک جوانی تعریف کنند، میگفتند این جوان خیلی خوب است و نمازخوان است، ( نمازخوان یعنی خیلی خوب ) نمازخوان یک نوع مقدس مآبی به حساب میآمد، تازه همان آدم هم یک وقتی اگر کاری داشت و جلسهای داشت، یا درسی داشت، یا قرار شیرین خوبی داشت نماز را خیلی راحت ترک میکرد، اما امروز آنطور نیست. امروز جوانهای ما در دانشگاه و در غیر دانشگاه دنبال نماز و علاقمند به نمازو مقید به نماز هستند، لکن این کافی نیست، ولذا در محیطتان باید کاری بکنید که نماز رواج پیدا کند، کاری در جهت اقامهی صلوة و این هم خصوصیت دوم.
نظرات شما: نظر